Jak jsem se učila na SCIO testy (vyšlo to?)

By Markéta Koutová - 6:52

 Ahoj všichni! Tak se vám tu opět po delší době hlásím. Musím říct, že posledních pár měsíců pro mě bylo poměrně hektických, protože jsem dodělávala seminární práce, finišovala věci k maturitě a hlavně se učila na přijímačky. V minulém článku jsem nastínila, co to SCIO testy jsou, jaké to je psát je v online podobě a jak to celé vlastně funguje, ale dnes bych se chtěla spíše zaměřit na to, jak jsem se já osobně na SCIO testy učila a co bych k přípravě doporučila a nedoporučila. 

 Na začátek je nutno říct, že SCIO testů je hodně různých typů. Já jsem psala Obecné studijní předpoklady (zkráceně OSP) a Základy společenských věd (zkráceně ZSV). Jako první bych se chtěla zaměřit na OSP. 

 Testy obecných studijních předpokladů mají ukázat, jak moc si dokážete poradit s rozborem textu, prací s grafy, jednoduchými výpočty a se spousty dalšími věcmi. Na začátku mi bylo řečeno, že se na tento typ testů naučit nedá a že to v sobě člověk buď má nebo nemá. S tímhle ale musím nesouhlasit. Ano, ty testy nejsou až tolik na znalosti a potřebujete k nim mít určitý stupeň logického myšlení, ale i tak se dá spoustu věcí natrénovat. Můj první test dopadl na percentil 67 a můj zatím nejlepší na percentil 89. Snažila jsem se hodně zaměřit na typy úloh, o kterých jsem věděla, že mi dělají velký problém a prostě jsem je trénovala pořád dokola a dokola. Jak už jsem určitě zmiňovala v minulém článku, testy OSP mají dvě části - část verbální a část analytickou. Na verbální část jsem se v podstatě nikdy neučila a nejhůř jsem jí napsala na 83 percentil, ale analytická část byla horší. V podstatě celý gympl jsem hodně flákala matiku, takže moje "myšlení v číslech" hodně zaostávalo, ale vše se dá natrénovat. Je normální, že vám jeden oddíl jde hůř než ten druhý, málokdo je hned od začátku machr na oboje. Doporučuju stáhnout si všechny možné staré testy (objevila jsem je na ulož.to) a počítat, počítat, počítat. Pokud nějakým typům příkladů vyloženě nerozumíte, zkuste poprosit někoho, kdo je dobrý na matiku, aby vám s nimi pomohl (taky jsem to tak udělala). Ty příklady nejsou složité a jejich princip je v podstatě pořád stejný, ale musíte to prostě pochopit. Kromě testů stažených z internetu jsem se ještě učila z učebnice OSP, která je přímo od společnosti SCIO a také z učebnice Studijní předpoklady a základy logiky, která je od nakladatelství Sokrates. Ještě jsem si také zaplatila videokurz OSP - analytický oddíl na LearnTube, kde je většina typů úloh dopodrobna vysvětlena. Co nejvíce doporučuji je asi ten videokurz, ale jde hodně o to, co vám vyhovuje. Mám ráda, když mi to někdo vysvětlí nahlas, takže úplně ideální. Myslím si, že ani jeden materiál pro mě nebyl ztrátou peněz, ale určitě nemusíte kupovat všechno. Můj nejlepší výsledek z OSP byl tedy 89 s tím, že z verbálního oddílu jsem měla percentil 97 a z analytického oddílu percentil 81.  

 Testy ze základů společenských věd už jsou trochu jiný kafe. Pokud nemáte dobrý základ ze střední, budete se muset všechno doučit sami. Já jsem měla základy společenských věd celý gympl a letos se z nich dokonce i chystám maturovat, takže základ jsem měla poněkud dobrý, ale ani tak to nestačilo. Na první pokus jsem šla s tím, že to prostě zkusím a uvidím, ale nepodařilo se (měla jsem percentil 62). Řekla jsem si, že bych na tom teda měla fakt máknout a začala jsem se připravovat. Učila jsem se opět z učebnice od společnosti SCIO, ze starých testů a později jsem si zaplatila online SCIO kurz, ve kterém je stokrát víc informací než v učebnici. Pokud tedy váháte, jestli si koupit učebnici nebo kurz, tak rozhodně berte kurz. Myslím, že nová učebnice stojí cca 800-1000 Kč a kurz stojí asi 600 nebo 700, takže se to vyplatí jak po praktické stránce, tak také po té peněžní. Na druhý pokus už jsem se tedy začala připravovat, ale ani tak to neklaplo a zlepšení skoro nebylo vidět. Byla jsem z toho poměrně zklamaná, ale řekla jsem si, že to nevzdám. Měla jsem velký guláš v osobnostech ze sociologie a filosofie, takže jsem si na to udělala kartičky, abych si to lépe zapamatovala. Velký problém mi dělalo paradoxně i právo (vtipný, když ho chci studovat :D), ale nakonec jsem ho hodně vylepšila a na poslední pokus jsem z oddílu stát a právo měla percentil 99. Pokud tedy tápete v tom, jak se na SCIO testy ZSV řádně připravit, hlavní je podle mě nepodcenit to, protože těch informací je opravdu hodně a je tam spousta věcí, které se na střední vůbec neučí (nebo teda minimálně ne u nás). 

 Nakonec to se mnou teda dopadlo tak, že můj nejlepší výsledek z OSP je percentil 89 a ze ZSV 89,33. V minulém článku jsem psala, že bych ideálně chtěla dosáhnout 90 z obojího, ale s tímhle jsem asi v pohodě :DDD. Po prvním pokusu jsem byla celkem zoufalá a říkala jsem si, že je úplně nereálné dosáhnout percentilu 90 a že ti lidé musí být úplné bedny, ale here I am. Takže pokud zoufáte, tak to opravdu není nemožné, jen je potřeba se trochu kousnout a jít do toho naplno. Teď už mi nezbývá nic jiného než jen čekat, jestli mě vezmou na mou vysněnou Právnickou fakultu Univerzity Karlovy. :) Jo a ještě mě čeká poslední pokus přijímaček, který jsem si zaplatila už dávno, protože jsem nějak nepočítala s tím, že to vyjde dřív. :D

  • Share:

You Might Also Like

8 komentářů

  1. Myslím, že máš hezké skóre a držím moc palce na přijímačky!

    OdpovědětVymazat
  2. Já tomu tedy moc nerozumím, ale za mě je to skóre pěkné. Držím pěsti!

    OdpovědětVymazat
  3. To je krásné skóre, moc ti držím palce! :))

    OdpovědětVymazat
  4. Gratuluju k dosaženým výsledkům <3 a závidím ti tvůj přístup, mně se za scia nechtělo utrácet a lenivě jsem si říkala, že dobře, nevezmou mě na scio, ale půjdu na přijímačky a ty rozhodně dám... Guess what, přijímačky jsem nenapsala, takže jsem si nechala utéct x šancí s tím něco udělat. TAKŽE DĚCKA BĚŽTE NA SCIA, jsou to moudrá slova, věřte mi, jinak skončíte jak já. :D


    Anna | Bílé plátno

    OdpovědětVymazat
  5. Ono se vážně dá na SCIA naučit? Tak to koukám. Když jsem je před pár lety dělala, měla jsem cvičebnici, zkoušela minulé testy, ale stejně to podle mě k ničemu nebylo a ve výsledku jsem těžila z mých vlastních znalostí a dovedností. Upřímně mi přijímaní na základě SCIÍ nepřijde moc fair.

    Ale věřím, že s takovým hezkým percentilem je právo na Karlovce jistý. :)

    OdpovědětVymazat
  6. Tak to gratulujem! Aj toto skóre je veľmi úspešné :) Držím palce, aby si sa dostala na vysnívanú školu

    Petra z FRENCHSTYLE | Sleduj ma aj na Instagrame

    OdpovědětVymazat
  7. Já jsem při učení na SCIO zjistil, že nemůžu doma. Prostě moc rušivých elementů. Je to teda pár let zpět, takže ještě štěstí, že nám kousek od bytu sídlí Zelenkova cukrárna s jejich skvělou kávou. Tam jsem se vždycky zašil, už mě tam znali, takže věděli, že se chodím učit. A našel jsem si tam takový roh, kde mě nikdo nerušil. Nevím proč, ale doma jsem se prostě nemohl soustředit, i když jsem byl sám. Prostě moc různých vnadidel jako třeba bazén. :)

    OdpovědětVymazat
  8. Máš štěstí. Já se na vysokou na SCIO testy učila dvakrát. Měla jsem předchozí verze, měla jsem testy online a měla jsem doučování, kde jsme probírali různé úkoly a jejich řešení... Moje SCIO poprvé bylo kolem 40, podruhé kolem 35. :) Na školu jsem se nedostala, přitom moje kamarádka, která ve škole měla daleko horší známky, neměla doučování a nic je udělala na nějakých 60 - 70, což na obor na který jsme se hlásily bohatě stačilo. To jen, že jsem si vzpomněla, když to tu píšeš. :) Každopádně gratuluji, určitě se ti to vyplatilo a snad ti to klapne na ty práva, myslím si, že je to super obor, co ti hodně přinese :)

    somethingbykate

    OdpovědětVymazat