SCIO testy online

By Markéta Koutová - 8:24

 Ahoj všichni! Už nějakou dobu tu nic nepřibylo a to z toho důvodu, že se na nějakou dobu můj život přeorientoval především na maturitu a přijímačky. V dnešním článku bych se chtěla zaměřit na první přijímačky na vysokou, které jsem psala v prosinci. Moje vysněné vysoké školy jsou v podstatě všechny právnické fakulty v ČR, i když nejvíc preferuji právnickou fakultu Univerzity Karlovy a to hlavně proto, že to mám blízko. Na 3 ze 4 právnických fakult v ČR se píší přijímačky v podobě SCIO testů ze základů společenských věd a obecných studijních předpokladů. V testech ze základů společenských věd se objevují úlohy na téma psychologie, sociologie, filosofie, politologie, právo, evropská integrace, moderní dějiny a ekonomie. Myslím si, že na tento test se dá celkem dobře připravit z hodin ZSV ze školy, ale i tak jsem si koupila učebnici přímo od SCIO. Testy obecných studijních předpokladů jsou rozděleny na dvě části - verbální a analytickou část. Verbální část obsahuje doplňování slov do textu, antonyma a synonyma a čtení dlouhých textů. Analytická část obsahuje různé logické úlohy jako je například porovnávání dvou hodnot. Moje milejší část tohoto testu je rozhodně verbální oddíl, ve kterém jsem lepší a momentálně se snažím zapracovat na zlepšení analytického oddílu. 

 Všechny právnické fakulty v ČR, kam se píší SCIO testy, uznávají všech šest termínů zkoušek, takže pokud chcete, můžete mít šest pokusů. Myslím si, že nejspíš všech šest využiji a doufám, že alespoň jeden z nich klapne. 
 Testy se vyhodnocují jako percentil, což je číslo, které ukazuje, o kolik jste byli lepší, než ostatní účastníci testu. Takže například percentil 90 znamená, že jste byli v dané variantě lepší, než 90% lidí, kteří ji psali. Každá fakulta výsledky přepočítává trochu jinak, například právnická fakulta UK dává větší váhu testům OSP před ZSV a právnická fakulta ZČU dává větší váhu verbálnímu oddílu před analytickým (díky bohu). 
 Teď k tomu, jak test probíhal. Online zkouška je specifická v tom, že celý test píšete ve speciálním programu, který zaznamenává vaší aktivitu jak v počítači, tak také mimo něj. Co to pro vás znamená? Znamená to, že tento program snímá to, co se děje na vaší obrazovce, a zároveň musíte mít zapnutou webkameru a mikrofon, aby mohl snímat také to, co se děje ve vaší místnosti. Abyste se s tímto testovacím prostředím naučili, je potřeba projí vstupním onboardingem, bez kterého ostrý test nemůžete absolvovat. Ve vstupním testu si vyzkoušíte, jak správně naskenovat občanku a vaší místnost a celkově uvidíte, jak se program chová a co smíte a nesmíte dělat. Můj první problém byl, že jsem v onboardingu špatně naskenovala občanku a musela jsem to dělat znovu (přišel mi mail, že je to špatně). Na vstupní onboarding jsem si stůl neuklízela, ale během ostrého testu musíte mít stůl a jeho bezprostřední okolí úplně uklizené. 
 V samotný den testu jsem byla hodně nervózní a to především z toho důvodu, že selže technika. Samozřejmě bych to nebyla já, aby se nějaký ten problém nenaskytl... asi tu nebudu úplně dlouze vypisovat, o co šlo, ale byl to problém technického rázu, který mi však nebránil v psaní testu. Během samotných testů už se žádný problém nenaskytl a já se snažila plně soustředit na úlohy. Jako první jsem psala test obecných studijních předpokladů, po kterém jsem ještě volala na SCIO zákaznickou podporu, kde jsem vysvětlila svůj problém a moc milý pán mě uklidnil, že by to mělo být v pořádku (a taky bylo!). 
 Na co si tedy dát pozor? Určitě na správné skeny občanky a místnosti, na povolené a nepovolené předměty na stole, neodcházet během testu od stolu a ideálně za sebou mít dveře a být v uzavřené místnosti. Možná to takhle zní trochu děsivě, ale ve finále to není taková hrůza a pokud uděláte vše podle pokynů, tak by to mělo být v pořádku. Je opravdu důležité přečíst si všechny pokyny. 
 A jak jsem v testech dopadla? Můj ideální percentil, kterého chci dosáhnout, je 90 z obou testů. Momentálně jsem na tom tak, že z testu OSP jsem dosáhla percentilu 67 (83 verbální oddíl a 51 analytický) a z testu ZSV 62. Napřed jsem byla trochu zklamaná, protože jsem doufala, že bych mohla dopadnout o něco lépe, ale nakonec jsem si uvědomila, že to vlastně mohlo dopadnout mnohem hůř a tohle je něco, s čím se dá pracovat. Spousty chyb plynulo z nepozornosti. Když jsem své výsledky porovnávala s posledními přijatými z minulých let, tak by mi tyto percentily cca měly stačit na právnickou fakultu ZČU a UPOL, ale rozhodně nechci polevit a doufám, že těch 90 jednou vyjde.
 Co vy? Psali jste někdo také SCIO testy? 

  • Share:

You Might Also Like

12 komentářů

  1. Vůbec ti nezávidím, že v této složité době píšeš SCIO testy, ale věřím, že se na svůj vysněný percentil dostaneš :)

    Another Dominika

    OdpovědětVymazat
  2. Mně se SCIO testy vyhnuly, naštěstí. :) Chodila jsem na UK Pedag.fak., ale měla jsem dvouobor, to bylo tak těžký, že jsem to po třičtvrtě roce vzdala. :D Tak držím palce, ať jsi úspěšnější, než já. Ale věřím, že budeš. :))

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. O Pedf UK jsem také přemýšlela, ale nakonec jsem se rozhodla pro právo :) děkuji

      Vymazat
  3. Ja som SCIO testy robila pred tromi rokmi, keď som išla na výšku a musím povedať, že to určite bolo stresujúce a to to ani nemuselo byť online. Každopádne je skvelé, že si tu spísala, ako to online prebieha a určite to niekomu pomôže. Myslím, že na týchto testoch je práve fajn to, čo píšeš, že sa dajú urobiť viackrát. Bola som na tom rovnako ako ty, verbálna časť mi išla skvele a tá analytická bola horšia. Ale ja som na nich bola len raz, nechcela som si za ďalšíkrát priplácať a na môj odbor ma prijali, pretože sa neprihlásilo veľa ľudí :D. Ale ja som na ňom šťastná a baví ma to a to je to podstatné. Držím ti palce, aby si sa dostala tam, kam si praješ! :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji! :) a máš pravdu, scia jsou určitě stres i v prezenční formě

      Vymazat
  4. Psát v této době jakékoliv zkoušky či testy určitě není jednoduché a obdivuji tě! Moc ti držím palce, aby ti vše vyšlo podle tvých představ! :))

    OdpovědětVymazat
  5. Já jsem psala SCIO (OSP a ZSV) před pár lety, když byly ještě rozděleny na čtyři části. Osobně mě psaní těch testů bavilo. Říkám si však, že letošní uchazeči to mají těžké v tom, že si nemohou při řešení úkolů značkovat v případě potřeby odpovědi - hlavně u verbální části to čl. pomáhalo. Aspoň tedy předpokládám, že v online prostředí tato možnost není. Sice jsou v tomto směru znevýhodněni všichni, ale hádám, že se lidé mohou odlišovat v tom, jak moc jim je tato strategie nápomocná a jak moc ji potřebují pro lepší orientaci. Možná sama značkování užíváš při procvičování. Cítíš pak při online testu, že ti ta možnost chybí? Podařilo se ti třeba najít nějaký jiný postup/pomůcku, kterou můžeš značkování nahradit? Možná tomu značkování přikládám zbytečně velký význam a pro člověka není takový rozdíl, jestli tu možnost má či nemá. Sic jak jsem zmínila už předtím, myslím, že to může být dost individuální.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. A jinak držím palce - ať se ta práva podaří. =)

      Vymazat
  6. SCIO testy jsem nikdy nepsala, já jsem ten druhý obor - biologie, chemie, fyzika :D Ale online zkoušky jsou děs. Při každé online zkoušce mám nějaký problém - nefunguje mikrofon (což je při ústní blbé :D) nebo mi ani nepřijde test... :D Držím palečky, ať se dostaneš tam, kam chceš! :)

    WantBeFitM

    OdpovědětVymazat
  7. Jako upřímně obdivuju všechny, co dělají teď online zkoušky. Stačí mi to, když to vidím teď u přítelkyně. Jak probíhala příprava na přijímačky na vysokou a jak probíhaly samotné přijímačky a všechny ty zmatky kolem. :/ Prostě šílenost. Upřímně obdivuju všechny, kdo to dají a nezhroutí se z toho. Zlatě svatě někam přijít, vykoktat ze sebe pár mouder a s klidným srdcem odcházet. :D

    OdpovědětVymazat
  8. SCIO testy jsou za mě asi nejlepší způsob, jakým může příprava na přijímačky probíhat. Samozřejmě s ohledem na to, jakou školu vlastně studujete a jakým směrem se chcete ubírat. Ale já jsem si dělal SCIO testy na internetu a při přijímačkách na gympl (čtyřletý) a pak i při přijímačkách na pedagogickou fakultu mi to poskytlo super základ, na kterém se dalo stavět. :)

    OdpovědětVymazat